ARTISTIC ACTIVITY of J. A. MARTINEZ PORRAS (CHIRRI)

José Antonio Martínez Porras (Chirri) was born in Aberite (La Rioja, Spain ) in 1959 and very prematurely he stood out in painting. After obtaining some awards, the local artist Emilio Garcia Moreda encouraged him to start off in the paint back in the year 1975. García Moreda supervised his works, insisting on the freedom of style.

After making experiments with different materials, he finally selected the technique of the oil painting and he chose, very ready, the impossible spaces, the optic deceits and Surrealism.

In 1988 he studied at Demetrio Navaridas's studio and he stayed there only for a year.

 

AWARDS AND EXHIBITIONS

1975

PRIMER PUESTO XVII Certamen de Arte Ciudad de Logroño (La Rioja)

1976

SUBCAMPEON provincial de dibujo T.I. Grupo B”

1978

CAMPEON provincial de dibujo T.I. Grupo A”

1980-81-82

ARTISTAS RIOJANOS S. C. Alberite (La Rioja)

1983

CARTEL para el primer MEMORIAL G. MOREDA Alberite (La Rioja)

1983

CARTEL para el primer MEMORIAL G. MOREDA Alberite (La Rioja)

1985

CARTEL SELECCIONADO PARA LA FIESTA DE LA VENDIMIA RIOJANA

De 1983 a 2005 ha participado en 22 Memoriales G. MOREDA. Alberite (La Rioja)

1981

EXPOSICION INDIVIDUAL S. C. Alberite (La Rioja)

1983

C. T. “DEMETRIO NAVARIDAS) Galeria Berruet LOGROÑO (La Rioja)

1985-86-87-88

MUESTRA JOVEN DE ARTES PLASTICAS (La Rioja)

1986

MANOS POR LA LIBERTAD Itinerante por La Rioja (Colectiva pintores riojanos)

1990

Sala Municipal de TORREJON DE ARDOZ (Madrid)

1992

Individual AYTO. DE LOGROÑO (La Rioja)

1995

“ARTE VET” Colectiva, Ciudad universitaria (Madrid) Individual

1996

Individual Pub Bogar (Soria)

1996

Individual Taberna Encantada (Madrid)

1997

“TRES PROPUESTAS PARA EL ARTE” Palacio del Infantado (Guadalajara)

1997-2000-2002

Diseño anagrama “FESTIVAL NACIONAL DE FOLK” (La Rioja)

1997

Individual CENTRO CIVIC, San Esteve Sesrovires (Barcelona)

1997

OBRA SELECCIONADA II Certamen Nacional de Calahorra (la Rioja)

1997

Individual S. C Alberite (La Rioja)

1997

Individual S. M. De Collado Villalba (Madrid)

1998

Individual Pub Cuba Alberite (La Rioja)

1999

Rincones de Alberite, Colectiva, S. C. Alberite (La Rioja)

1999

Colectiva “EFECTOS OPTICOS” Planetario de Rosario (ARGENTINA)

2000

Individual C. C. “La Jaramilla” Coslada (Madrid)

2000

“FERIA DE ARTE Y A.” Recinto Ferial Juan Carlos I (Madrid)

2000

“Camino de encuentros” Colectiva de artistas Cántabros, Vascos y Riojanos en la S. C. De Alberite (La Rioja)

2000

GALERIA GAUDI Colectiva de diversos autores (Madrid)

2000

CARTEL anunciador elegido para la celebración del “DÍA MUNDIAL DEL OZONO”

2000

Individual C. C. De L’Alfas del Pi (Alicante)

2000

Individual Restaurante asador LA HOGUERA Logroño (La Rioja)

2001

Individual “MODAS AGUIRRE” Beasain (Guipúzcoa)

2001

Individual C. C. Torrejón de Ardoz (Madrid)

2002

Individual CENTRO CIVIC, San Esteve Sesrovires (Barcelona)

2002

Individual C. C. De Alcovendas “ANABEL SEGURA” (Madrid)

2002

Individual C. C. “LA DESPERNADA” Villanueva de la Cañada (Madrid)

2003

Individual C. Integrado de Arganzuela (Madrid)

2003

Cuarto premio en LA BIENAL DE FLORENCIA Modalidad de pintura (Italia)

2004

Individual “CASA DEL RELOJ” Arganzuela “SALA LA LONJA” (Madrid)

2004

Individual C. Integrado de Arganzuela (Madrid)

2004

Colectiva “DIN A4” Museo Cortijo de Miraflores, Málaga en España

2004

Colectiva “DIN A4”va “DIN A4”Colectiva “DIN A4”en Zenica “The Museum Grada” (Bosnia Herzegovina).

2004

Obra seleccionada en el Certamen de Arte Ciudad de Alcalá (España).

2005

Colectiva Grupo 5 Casa de Cultura Torrejón de Ardoz Madrid, (España).

2005

“TEMPLE” colectiva Alumnos Demetrio Navarídas Sala “La Mercez” Fundación Caja Rioja, Logroño La Rioja (España).

2005

Colectiva “DIN A4” Schloß Burgau, Düren, (Alemania).

2005 Junio-Julio

Galeria 'Reina Sofía' en León, Fundación Alzheimer, León, Guanajuato, (México).

2005 Junio

Colectiva Proyecto DIN A4 (proyección virtual)- Burg Erkelenz en Erkelenz, (Alemania).

2005

Colectiva diversos autores, “Entorno al Quijote” Casa de Cultura Torrejón de Ardoz Madrid,(España).

2005

PREMIO ESPECIAL A LA INVESTIGACIÓN en el Arte, 1ª Bienal de Arad (RUMANIA).

2005

Colectiva “PINTURA CONTEMPORANEA ESPAÑOLA” Sala el Farol Valparaíso (CHILE)

2006

Individual Casa de Cultura de Daganzo Madrid

2006

Colectiva Homenaje a M. Ángel Marrodán Galería Akros Bilbao

2006

Grupo EQUIVALENTES, Museo provincial de Jaén

2006

Individual MUSEO DE LA CULTURA DEL VINO (Briones) La Rioja

2006

Individual Casa de la Cultura (Alberite) La Rioja

2006

Individual UNIVERSIDAD POPULAR de Logroño, La Rioja

2006-2007

Colectiva ARS LATINA itinerante por Italia

2007

Certamen Internacional de fotografía surrealista de Eibar (Gipuzkoa)

2007-2008

Colectiva ARS LATINA itinerante por Latinoamérica

 

His works of art can be seen in some museums like MUSEO DEL VINO DINASTIA VIVANCO (Briones, La Rioja), PLANETARIO DE ROSARIO (Argentina), Fondos para el futuro Museo de Arte Contemporáneo de Alberite (Alberite, La Rioja) and Fundación para el MUSEO DE ARAD (Rumania). Also in some city halls and spanish institutions.

CRITICS

  • The series of seductive winks, perceptive and disturbing that somehow connects with a modern conception Renaissance space, as in the case of Jose Antonio Martinez Porras "
    Miguel Viribay
  • "The disturbing images of" The Chirri "(José A. Martínez Porras), played in that inveterate Spanish surrealism, ironic and biting, casts his critical eye on the world around us, also in metaphorical bounded geometries claustrophobic spaces, public and private, where the ghosts of our intertwined lives of individuals and the universal human community and those who can not escape the same activity of painting, exemplified in the complex space look Velazquez baroque ".
    Pedro A. Andréu Galera
  • The dimensions and spatiality are very present in the work of these artists (group equivalents) primarily through painting and sculpture. Emphasizes the work of Rioja 'Chirri', with some paintings in three dimensions in applying information technology and its own brackets.
    Antonio Ordonez
Críticas para el grupo "Equivalentes", Jaén 2006

In modernity, but more so in our call "postmodern era", the artistic sphere, within which it is possible, in theory, do anything, becomes inseparable from the knowledge of science, but also of ethics and policy.

Actual art is produced based on these relationships and the lack of boundaries between disciplines.

Marc Jiménez - 2010
"LA QUERELLA DEL ARTE CONTEMPORANEO
volver/back

 

 

Home Page